Eri yritykset tekevät parhaillaan kovasti töitä toteuttaakseen Metaverse-konseptin, jota Sci-Fi-kirjailijat ovat maininneet jo vuosikymmeniä. Tämä teema ei ole suosittu vain Sci-Fi-fanien keskuudessa, vaan myös ihmisten keskuudessa, jotka kaipaavat virtuaalimaailmaa, jossa lähes kaikki voi tapahtua ruudun ulkopuolella.
Teknologiayritykset investoivat tällä hetkellä paljon rahaa huippuluokan virtuaali- ja lisätyn todellisuuden teknologioihin. Näiden yritysten tavoitteena on popularisoida metaverse suurilla markkinoilla ja edistää sen käyttöä maailmanlaajuisesti. Metaverse ei ole vielä täysin valmis, mutta siitä tulee varmasti iso puheenaihe tällä vuosikymmenellä.
Mitä se merkitsee meille kuluttajille? Ennen kaikkea se merkitsee täydellistä paradigman muutosta siinä, miten ihmiset ovat vuorovaikutuksessa toistensa kanssa, työskentelevät, oppivat, pelaavat pelejä, tekevät ostoksia, katsovat mainoksia ja niin edelleen. Tietenkin se tarjoaa monia investointimahdollisuuksia.
3D-teknologiaa
Metaverse voidaan määritellä kolmiulotteiseksi virtuaalimaailmaksi, joka on immersiivinen ja vuorovaikutteinen ja jonka tilat ovat sekä yhteistoiminnallisia että dynaamisia. Virtuaali- ja lisätyn todellisuuden alustat tarjoavat ihmisille monenlaisia kokemuksia. Monet teknologiayritykset ovat jo todenneet, että metaversea ei voi luoda yksi ainoa yritys itsestään.
Todellisen maailman virtuaalisen kopion luominen ja sen käyttöönotto laajassa mittakaavassa edellyttäisi useiden eri yritysten teknologian käyttöä sekä yhteensopivia laitteistoja, ohjelmistoalustoja, sovelluksia, 3D-virtuaalitilan vuorovaikutusta ja digitaalisia esineitä. Ihmisten avatareilla, joiden odotetaan kulkevan vaivattomasti eri virtuaaliympäristöjen välillä, on myös omat vaikeutensa.
Rakennettu VR:n ja AR:n päälle
Metaverse on rakennettu virtuaalitodellisuuden (VR) ja lisätyn todellisuuden (AR) teknologioiden päälle. VR:n ja AR:n eroa voidaan verrata niiden erilaisiin vaikutuksiin visuaalisiin ja aistimellisiin kykyihin. Olemme jo nähneet, miten AR mahdollistaa yksityiskohtaisemman vaikutelman kohteesta, kun se katoaa virtuaalitodellisuuteen, jolloin mielen silmämme voi havaita asioita, joita ei muuten näkisi.
VR-teknologiat ”jäljittelevät” näkökykyämme erityisten VR-lasien avulla Lisätyn todellisuuden esimerkki on Pokemonien heijastaminen näytölle. Myös peleissä, kuten Fortnite Battle Royale, Roblox ja Minecraft, on hyödynnetty metaverse-elementtejä. Metaversen ohella myös kryptovaluuttojen hyödyntäminen ja ansaitseminen peleissä on yksi tämän vuosikymmenen teknologisista menestyksistä. Siitä lisää seuraavaksi.
Kryptovaluutat peleissä
Jo nykyään kryptovaluutoilla voi maksaa esimerkiksi pelin sisäisistä esineistä. Pelin sisäiset maksutapahtumat ovatkin hyvä esimerkki. Niitä voidaan käyttää esimerkiksi pelissä, joka on ladattavissa ilmaiseksi, mutta jossa on pelin sisäisiä ostoksia, kuten lisähahmoja. Tämä madaltaa pelin pelaamisen kynnystä, mutta pelintekijät voivat toisaalta pitää liiketoimintansa kannattavana myymällä tavaroita pelin sisällä.
Esimerkiksi Microsoft on ottanut bitcoinin käyttöön maksuvaihtoehtona, ja myös muut pelialan yritykset ovat siirtymässä tähän suuntaan. Ne etsivät tapoja käyttää kryptovaluuttaa videopelien ostamiseen ja myymiseen, uusien hahmojen hankkimiseen ja muihin vastaaviin tarkoituksiin. Kryptovaluuttamaksujen avulla pelaajat voivat maksaa toisilleen välittömästi, koska digitaaliset lompakot mahdollistavat sen. Tämän lisäksi kryptovaluuttojen käyttämisessä on muitakin useita etuja.
Cardano peli voi olla viihdettä ja ansaintatapa
Cardano peli tarkoittaa peliä, jossa voi käyttää tai ansaita Cardano-kryptovaluuttaa. Hyvä uutinen on, että Cardano on erittäin lupaava kryptovaluutta, jollaon monia etuja verrattaessa sitä muihin kryptovaluuttoihin. Cardano-verkko käyttää Proof of Stake (PoS) -algoritmia ja lohkoketjuteknologiaa, jonka avulla pelaajat voivat siirtää rahaa helposti ja nopeasti.
Peliteollisuus muuttuu jatkuvasti, ja tuotevalmistajat kehittävät jatkuvasti uusinta teknologiaa järjestelmiinsä. Ei ole yllättävää, että kryptovaluutat ovat tehneet tuloaan myös pelaamiseen. Virtuaalivaluuttoja voidaan käyttää suurimpien peliyhtiöiden tuotosten ja palveluiden hankkimiseen. On helppoa povata, että jatkossa osa pelaajista ansaitsee myös omaisuutensa hankkimalla kryptovaluuttoja pelaamalla. Moni Cardano peli ja pelinvalmistaja tulee varmasti niin ikään hyötymään tästä ilmiöstä. Lue lisää pelimaailman ajankohtaisia uutisia.